|
ZOZNAM
PROGRAMOV EVVO |
|
|
|
|
|
Názov programu podľa ponuky EVVO |
Stručný
popis programu |
Typ
programu |
Cieľová
skupina |
Dĺžka
programu |
Lektor/lektori |
Miesto
realizácie |
Ochrana prírody na Slovensku a v TN kraji |
Zachovanie
biodiverzity - ohrozené a chránené druhy rastlín a živočíchov na Slovensku a
v regióne. Prečo treba chrániť prírodu? Akými zákonmi sa príroda chráni?
Čo je to ŠOP? |
diskusný
program s prezentáciou |
2.
stupeň ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
BioMimicry - učíme sa od prírody |
Hľadanie
riešení civilizačných problémov v prírode. Na niekoľkých príkladoch si
vysvetlíme/ukážeme, koľko inšpirácií nám poskytuje príroda. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Trenčianske questy |
Questy
či pátračky v prírode či v meste, konkrétne v Parku M. R. Štefánika
(zameranie na dreviny), v Čerešňáku/na Brezine (zameranie na prírodu a
históriu územia) a v Trenčianskom luhu (zameranie na život v rieke a pri
rieke) |
pátračky/hľadačky
v prírode či v meste, doplnené o hry |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ, pedagógovia |
2
- 4 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
vonku |
Vieme, čo jeme? Spotrebiteľská výchova |
Vieme
sa zorientovať pri nákupoch v obchode? Poznáme ekoznačky a “ekoznačky”? Čo je
BIO? Čo je a čo nie je zdravá výživa? Aký je prínos ekopoľnohospodárstva?
Program plný zaujímavých informácií a ostrých polemík. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Odkiaľ pochádzajú potraviny |
Interaktívny
program o pôvode potravín, ktoré dnes tvoria náš jedálniček. Odkiaľ k nám
prišli v minulosti a odkiaľ prichádzajú dnes? Téma regionality a sezonality
pri tvorbe našich jedálničkov |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Fakty a mýty o ekologickom poľnohospodárstve a o biopotravinách |
Čo
je a čo nie je BIO, čo je a čo nie je ekologické poľnohospodárstvo?
Súvislosti s ochranou pôdy, vody, rozmanitosti prírody... Program s využitím
práce s textom, výstavy BIO-NEBIO + ďalších výučbových pomôcok. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
v
triede |
Územné plánovanie - prečo a ako? |
Ako
vyzerá krajina okolo nás? Ako vyzerá naša obec/naše mesto? Ako asi vyzerala
naša obec/naše mesto pred 100 rokmi? Ako bude vyzerať v budúcnosti? Ako ovplyvňuje krajinu človek? Ako sa dá
vplyv človeka na krajinu regulovať? Čo a načo je územné plánovanie? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
6.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Základy environmentálnej legislatívy v SR |
Základný
prehľad o environmentálnom práve v SR (aj v rámci EÚ) s konkrétnymi príkladmi
z každodenného života, týkajúce sa ochrany prírody, krajiny, ochrany vôd,
ovzdušia... |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Trvalo-udržateľný rozvoj alebo trvalo-udržateľný ústup? |
Aké
sú princípy konceptu trvalo-udržateľného rozvoja? Ako s tým súvisí koncept
ekologickej stopy? Má to zmysel na úrovni jednotlivcov, rodín,
komunít/samospráv, štátov, regiónov? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Občianska participácia - ako efektívne využívať občianske práva? |
Sú
spôsoby, ako sa zúčastňovať na rozhodovaniach o veciach verejných aj inokedy,
ako účasťou vo voľbách? Aké? Kedy sú tie momenty, keď politici musia počúvať
hlas občanov a zohľadňovať ich názory? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami, alt. rolová hra |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Samospráva v našej obci, v našom meste |
Ako
funguje Mestské/Obecné zastupiteľstvo? Čo robia/mali by robiť poslanci? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami, alt. rolová hra |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
"Spolky - čertove volky"? |
Čo
je to tretí sektor? Ako fungujú mimovládne organizácie, nadácie, občianske
združenia? Prečo sú tŕňom v oku niektorým politikom? Environmentálne
organizácie a hnutia u nás a vo svete - prehľad |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Príčiny, prejavy a následky globálnych, regionálnych a lokálnych
environmentálnych problémov |
Interaktívny
program - práca s fotografiami, skupinová práca na riešení vybraného problému
životného prostredia, prezentácia výsledkov skupinovej práce |
skupinová
práca + prezentácia |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Nežná mobilita: príklady dopravných riešení v prospech chodcov a
cyklistov |
Program
o vplyve dopravy nielen na životné prostredie, ale aj na verejný priestor v
obciach, mestách, v krajine. Hľadanie udržateľných dopravných riešení. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Klimatická zmena - a čo my s tým? |
Podstata,
príčiny, prejavy a dôsledky klimatickej zmeny. Hľadanie súvislostí a
východísk. Čo je to mitigácia a čo adaptácia, aké sú mitigačné a aké
adaptačné opatrenia. Poznáme nejaké také opatrenia z nášho okolia, z našej
obce, mesta, regiónu? Ako a čo zmôžeme ako jednotlivci? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi a hernými aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Kde je pravda? Mediálna výchova |
Ako
čítať (nielen) noviny? Naj... konšpirácie, hoaxy, fakenews, ... o životnom
prostredí. |
Diskusný
program + skupinová práca |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Mladí reportéri pre životné prostredie - ukážky aktivít z
programu |
Kto
sú Mladí reportéri pre životné prostredie a ako pracujú? Ako sa dá do
programu mladých reportérov pre životné prostredie zapojiť? |
prezentácia,
ukážky videí, skupinová práca + diskusia |
4.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová + externí lektori |
v
triede |
Prednáška, program, exkurzia podľa potrieb/požiadaviek školy,
školského zariadenia |
|
|
ZŠ,
SŠ, pedagógovia, verejnosť |
|
|
|