|
ZOZNAM
PROGRAMOV EVVO |
|
|
|
|
|
Názov programu podľa ponuky EVVO |
Stručný
popis programu |
Typ
programu |
Cieľová
skupina |
Dĺžka
programu |
Lektor/lektori |
Miesto
realizácie |
Po náučnom chodníku (Vršatec, Beckovské skalice, Svinica,
Krásin, Čerešňák, TN luh...) |
Zachovanie
biodiverzity - význam druhovej rozmanitosti pre zachovanie biologickej
rovnováhy na Zemi, ohrozené a chránené druhy rastlín a živočíchov v regióne.
1. stupeň ZŠ s dôrazom na zmyslové vnímanie prírody. 2. stupeň ZŠ s dôrazom
na poznatky o prírode, s hľadaním súvislostí súžitia človek - krajina -
životné prostredie - prírodné prostredie. |
zážitkové
vzdelávanie pre ZŠ - vonku |
1.
aj 2. stupeň ZŠ |
2
- 4 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal + externí lektori |
vonku |
Vieme používať naše zmysly? |
Interaktívny
program o zmysloch – ako vieme používať zrak, čuch, hmat, sluch
a chuť? Zmyslové vnímanie prírody. |
zážitkový
program |
1.
stupeň ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede alebo vonku |
Eko-čítanie s porozumením |
Práca
s textami, úryvkami rozprávok, príbehov s environmentálnym
obsahom/posolstvom, hádanky o zvieratách, stromoch, bylinkách a hubách |
hravý
program s kvízmi, testami a pod. |
1.
stupeň ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Učíme sa od prírody I. - čo by na to povedal Leonardo da Vinci? |
Čo
sa vieme naučiť od prírody, ktorá je tu už 3,8 mld. rokov? Čo sú to
BIOmimikry a kto tento spôsob učenia sa od prírody "objavil"?
Spoznáme "notoricky známe" príklady biomimikry, ako je Shinkazen či
suchý zips, aj príklady menej známe. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
v
triede |
Učíme sa od prírody III. - tvoríme biovácie |
Čo
sú to biomimikry? Čo sú to biovácie? Na niekoľkých príkladoch si
vysvetlíme/ukážeme, koľko inšpirácií nám poskytujú zvieratá, rastliny, ktoré
možno vidíme každý deň. A vymyslíme vlastné biovácie. |
diskusný
program s prezentáciou + tvorivá skupinová práca |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
v
triede |
Prežitie v prírode - základné zručnosti |
Ako
sa zabaliť a obliecť na túru? Ako sa bezpečne pohybovať v prírode? Vieme sa v
prírode orientovať? Podľa mapy aj inak? Vieme sa zahriať? Rozložiť si oheň?
Uvariť si čaj? Ako (ne)stretnúť medveďa? Čo keď zostaneme v lese na noc? ... |
diskusný
program s praktickými ukážkami, hry, súťaže žiackych skupín v táborníckych
zručnostiach |
1.
aj 2. stupeň ZŠ |
2
- 4 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
vonku |
Trenčianske questy |
Questy
či pátračky v prírode či v meste, konkrétne v Parku M. R. Štefánika
(zameranie na dreviny), v Čerešňáku/na Brezine (zameranie na prírodu a
históriu územia) a v Trenčianskom luhu (zameranie na život v rieke a pri
rieke) |
pátračky/hľadačky
v prírode či v meste, doplnené o hry |
4.
- 9. ročník ZŠ, SŠ, pedagógovia |
2
- 4 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
vonku |
Vyber si krajinu - kde sa lepšie žije? |
Ako
vyzerá krajina okolo nás? Ako vyzerá naša obec/naše mesto? Ako asi vyzerala
naša obec/naše mesto pred 100 rokmi? Ako bude vyzerať v budúcnosti? Čo
do krajiny patrí a čo nie? V akej krajine sa dobre žije a prečo? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
3.
- 5. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Udržateľný tanier |
Ako
výberom nášho jedla ovplyvňujeme prírodu a životné prostredie? Ako môžeme
minimalizovať vplyv nášho jedla na životné prostredie? Akú ekologickú stopu
má naše jedlo? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Potravinový odpad - plytvanie potravinami |
Ako
veľmi plytváme potravinami a aké to má súvislosti s ochranou prírody a
životného prostredia? Ako sa dá minimalizovať potravinový odpad? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Prírodné záhradníčenie I. - úvod |
Čo
sú to prírodné záhrady? Objavovanie prvkov prírodných záhrad. Skúmanie
kompostu. Pozorovanie biodiverzity v záhrade. |
pátračka
v záhrade, skupinová práca, diskusia |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Prírodné záhradníčenie II. - plán školskej prírodnej záhrady |
Pocitová
mapa miesta/záhrady. Čo v našej školskej záhrade chýba? Aké prvky prírodnej
záhrady by v nej mohli byť? Vytvorenie plánu školskej záhrady s pomocou
kariet. |
objavovanie
záhrady, skupinová práca - tvorba plánu záhrady |
4.
- 9. ročník ZŠ |
2
vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Taška plná smetí/Cesty odpadu |
Interaktívny
program o odpadoch – ako a kde vznikajú? Kam patria? Na čo sú
rôznofarebné kontajnery? Rozprávanie nad kopou odpadkov. |
rozprávanie
s interaktívnymi aktivitami |
1.
- 4. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Mladí reportéri pre životné prostredie - ukážky aktivít z
programu |
Kto
sú Mladí reportéri pre životné prostredie a ako pracujú? Ako sa dá do
programu mladých reportérov pre životné prostredie zapojiť? |
prezentácia,
ukážky videí, skupinová práca + diskusia |
4.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová + externí lektori |
v
triede |
Prednáška, program, exkurzia podľa potrieb/požiadaviek školy,
školského zariadenia |
|
|
ZŠ,
SŠ, pedagógovia, verejnosť |
|
|
|