|
ZOZNAM
PROGRAMOV EVVO |
|
|
|
|
|
Názov programu podľa ponuky EVVO |
Stručný
popis programu |
Typ
programu |
Cieľová
skupina |
Dĺžka
programu |
Lektor/lektori |
Miesto
realizácie |
Po náučnom chodníku (Vršatec, Beckovské skalice, Svinica,
Krásin, Čerešňák, TN luh...) |
Zachovanie
biodiverzity - význam druhovej rozmanitosti pre zachovanie biologickej
rovnováhy na Zemi, ohrozené a chránené druhy rastlín a živočíchov v regióne.
1. stupeň ZŠ s dôrazom na zmyslové vnímanie prírody. 2. stupeň ZŠ s dôrazom
na poznatky o prírode, s hľadaním súvislostí súžitia človek - krajina -
životné prostredie - prírodné prostredie. |
zážitkové
vzdelávanie pre ZŠ - vonku |
1.
aj 2. stupeň ZŠ |
2
- 4 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal + externí lektori |
vonku |
Ochrana prírody na Slovensku a v TN kraji |
Zachovanie
biodiverzity - ohrozené a chránené druhy rastlín a živočíchov na Slovensku a
v regióne. Prečo treba chrániť prírodu? Akými zákonmi sa príroda chráni?
Čo je to ŠOP? |
diskusný
program s prezentáciou |
2.
stupeň ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Ži a nechaj žiť! Čo je biodiverzita? |
Aké
sú najväčšie globálne environmentálne problémy? Ktorých 6 z 9-tich
planetárnych limitov už je prekročených? Zameriame sa prioritne na problém
úbytku biodiverzity. |
diskusný
program s prezentáciou |
5.
- 9. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Učíme sa od prírody I. - čo by na to povedal Leonardo da Vinci? |
Čo
sa vieme naučiť od prírody, ktorá je tu už 3,8 mld. rokov? Čo sú to
BIOmimikry a kto tento spôsob učenia sa od prírody "objavil"?
Spoznáme "notoricky známe" príklady biomimikry, ako je Shinkazen či
suchý zips, aj príklady menej známe. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
v
triede |
Učíme sa od prírody II. - Ako sa liečia zvieratá? |
Liečime
sa s prírodou – ako sa liečia zvieratá? Čo sa vieme naučiť od prírodných
národov? Vyrobíme si ochranný štít z bioaktívnych látok/liečivých rastlín,
navrhneme prírodnú lekárničku na dovolenku. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
2.
stupeň ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
v
triede |
Učíme sa od prírody III. - tvoríme biovácie |
Čo
sú to biomimikry? Čo sú to biovácie? Na niekoľkých príkladoch si
vysvetlíme/ukážeme, koľko inšpirácií nám poskytujú zvieratá, rastliny, ktoré
možno vidíme každý deň. A vymyslíme vlastné biovácie. |
diskusný
program s prezentáciou + tvorivá skupinová práca |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
v
triede |
Prežitie v prírode - základné zručnosti |
Ako
sa zabaliť a obliecť na túru? Ako sa bezpečne pohybovať v prírode? Vieme sa v
prírode orientovať? Podľa mapy aj inak? Vieme sa zahriať? Rozložiť si oheň?
Uvariť si čaj? Ako (ne)stretnúť medveďa? Čo keď zostaneme v lese na noc? ... |
diskusný
program s praktickými ukážkami, hry, súťaže žiackych skupín v táborníckych
zručnostiach |
1.
aj 2. stupeň ZŠ |
2
- 4 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová |
vonku |
Trenčianske questy |
Questy
či pátračky v prírode či v meste, konkrétne v Parku M. R. Štefánika
(zameranie na dreviny), v Čerešňáku/na Brezine (zameranie na prírodu a
históriu územia) a v Trenčianskom luhu (zameranie na život v rieke a pri
rieke) |
pátračky/hľadačky
v prírode či v meste, doplnené o hry |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ, pedagógovia |
2
- 4 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
vonku |
Vieme, čo jeme? Spotrebiteľská výchova |
Vieme
sa zorientovať pri nákupoch v obchode? Poznáme ekoznačky a “ekoznačky”? Čo je
BIO? Čo je a čo nie je zdravá výživa? Aký je prínos ekopoľnohospodárstva?
Program plný zaujímavých informácií a ostrých polemík. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Odkiaľ pochádzajú potraviny |
Interaktívny
program o pôvode potravín, ktoré dnes tvoria náš jedálniček. Odkiaľ k nám
prišli v minulosti a odkiaľ prichádzajú dnes? Téma regionality a sezonality
pri tvorbe našich jedálničkov |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Globálne súvislosti v obchode a doma |
Porovnávanie
výrobkov z hľadiska ich vplyvu na životné prostredie, práca s mapou
sveta, diskusia o vplyve jednotlivcov na globálne životné prostredie a o
vplyve globálnych problémov životného prostredia na jednotlivcov, možnosti
riešenia globálnych problémov životného prostredia. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
7.
- 9. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Vyber si krajinu - kde sa lepšie žije? |
Ako
vyzerá krajina okolo nás? Ako vyzerá naša obec/naše mesto? Ako asi vyzerala
naša obec/naše mesto pred 100 rokmi? Ako bude vyzerať v budúcnosti? Čo
do krajiny patrí a čo nie? V akej krajine sa dobre žije a prečo? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
3.
- 5. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Územné plánovanie - prečo a ako? |
Ako
vyzerá krajina okolo nás? Ako vyzerá naša obec/naše mesto? Ako asi vyzerala
naša obec/naše mesto pred 100 rokmi? Ako bude vyzerať v budúcnosti? Ako ovplyvňuje krajinu človek? Ako sa dá
vplyv človeka na krajinu regulovať? Čo a načo je územné plánovanie? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
6.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Sprievodcovia cestovnej kancelárie - regionálna výchova |
Čím
je výnimočná naša obec, naše mesto, náš kraj? Na čo sme u nás hrdí? Čo by sme
hosťom z iných krajov či z iných krajín u nás radi ukázali (príp. aj čo nie)?
Hra/súťaž žiackych skupín o najlepší program pre návštevníkov nášho kraja. |
skupinová
práca + prezentácia |
5.
- 9. ročník ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Udržateľný tanier |
Ako
výberom nášho jedla ovplyvňujeme prírodu a životné prostredie? Ako môžeme
minimalizovať vplyv nášho jedla na životné prostredie? Akú ekologickú stopu
má naše jedlo? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Potravinový odpad - plytvanie potravinami |
Ako
veľmi plytváme potravinami a aké to má súvislosti s ochranou prírody a
životného prostredia? Ako sa dá minimalizovať potravinový odpad? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Prírodné záhradníčenie I. - úvod |
Čo
sú to prírodné záhrady? Objavovanie prvkov prírodných záhrad. Skúmanie
kompostu. Pozorovanie biodiverzity v záhrade. |
pátračka
v záhrade, skupinová práca, diskusia |
4.
- 9. ročník ZŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Prírodné záhradníčenie II. - plán školskej prírodnej záhrady |
Pocitová
mapa miesta/záhrady. Čo v našej školskej záhrade chýba? Aké prvky prírodnej
záhrady by v nej mohli byť? Vytvorenie plánu školskej záhrady s pomocou
kariet. |
objavovanie
záhrady, skupinová práca - tvorba plánu záhrady |
4.
- 9. ročník ZŠ |
2
vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Občianska participácia - ako efektívne využívať občianske práva? |
Sú
spôsoby, ako sa zúčastňovať na rozhodovaniach o veciach verejných aj inokedy,
ako účasťou vo voľbách? Aké? Kedy sú tie momenty, keď politici musia počúvať
hlas občanov a zohľadňovať ich názory? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami, alt. rolová hra |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Samospráva v našej obci, v našom meste |
Ako
funguje Mestské/Obecné zastupiteľstvo? Čo robia/mali by robiť poslanci? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami, alt. rolová hra |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
"Spolky - čertove volky"? |
Čo
je to tretí sektor? Ako fungujú mimovládne organizácie, nadácie, občianske
združenia? Prečo sú tŕňom v oku niektorým politikom? Environmentálne
organizácie a hnutia u nás a vo svete - prehľad |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Príčiny, prejavy a následky globálnych, regionálnych a lokálnych
environmentálnych problémov |
Interaktívny
program - práca s fotografiami, skupinová práca na riešení vybraného problému
životného prostredia, prezentácia výsledkov skupinovej práce |
skupinová
práca + prezentácia |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Nežná mobilita: príklady dopravných riešení v prospech chodcov a
cyklistov |
Program
o vplyve dopravy nielen na životné prostredie, ale aj na verejný priestor v
obciach, mestách, v krajine. Hľadanie udržateľných dopravných riešení. |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Klimatická zmena - a čo my s tým? |
Podstata,
príčiny, prejavy a dôsledky klimatickej zmeny. Hľadanie súvislostí a
východísk. Čo je to mitigácia a čo adaptácia, aké sú mitigačné a aké
adaptačné opatrenia. Poznáme nejaké také opatrenia z nášho okolia, z našej
obce, mesta, regiónu? Ako a čo zmôžeme ako jednotlivci? |
diskusný
program s prezentáciou a interaktívnymi a hernými aktivitami |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
- 2 vyučovacie hodiny |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Kde je pravda? Mediálna výchova |
Ako
čítať (nielen) noviny? Naj... konšpirácie, hoaxy, fakenews, ... o životnom
prostredí. |
Diskusný
program + skupinová práca |
5.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal |
v
triede |
Mladí reportéri pre životné prostredie - ukážky aktivít z
programu |
Kto
sú Mladí reportéri pre životné prostredie a ako pracujú? Ako sa dá do
programu mladých reportérov pre životné prostredie zapojiť? |
prezentácia,
ukážky videí, skupinová práca + diskusia |
4.
- 9. ročník ZŠ, SŠ |
1
vyučovacia hodina |
Mgr.
Richard Medal, Ing. Klaudia Medalová + externí lektori |
v
triede |
Prednáška, program, exkurzia podľa potrieb/požiadaviek školy,
školského zariadenia |
|
|
ZŠ,
SŠ, pedagógovia, verejnosť |
|
|
|